Facturen aanmaken hoeft geen tijdrovende klus te zijn. Met Billit kan je snel en eenvoudig je facturen opstellen en versturen. Volg dit handige stappenplan en zorg ervoor dat je facturatie vlot verloopt.

Stap 1: nieuwe Billit factuur maken

Log in op Billit en kies één van de mogelijkheden om een nieuwe verkoopfactuur aan te maken:

  • Klik op de snelkoppeling ‘Nieuwe factuur’ op je dashboard.
  • Ga naar het menu ‘Inkomsten’ en kies ‘Facturen’ en dan ‘Toevoegen’.
  • Wil je een bestaande factuur hergebruiken? Kies dan voor de optie ‘Snelle invoer’ om een oudere factuur te importeren of een factuur vanuit andere software in te lezen.

Stap 2: Kies en vul de klantgegevens in

Bij het opstellen van je factuur kan je eenvoudig je klant selecteren uit de klantenlijst. Staat de klant er nog niet tussen? Voeg deze dan snel toe. Typ het btw-nummer of de bedrijfsnaam in en Billit zoekt automatisch de gegevens op in de lokale databank, wat tijd bespaart en fouten voorkomt. Heb je met overheidsdiensten te maken, vergeet dan zeker niet het PO-nummer in te vullen.

Stap 3: Voeg de producten of diensten toe

Voeg nu de producten en/of diensten toe die je hebt geleverd. Billit maakt het mogelijk om reeds bestaande producten uit je voorraad of catalogus te selecteren via het menu ‘Producten’. Heb je nieuwe items die nog niet in het systeem staan? Dan kan je deze tijdens het opstellen van de factuur gemakkelijk toevoegen. Vul per item de hoeveelheid, beschrijving en prijs in om de factuur overzichtelijk en volledig te maken.

Stap 4: Controleer en personaliseer je factuur

Billit biedt de optie om de lay-out van je factuur aan te passen. Kies een design dat bij je bedrijf past en voeg indien gewenst een gestructureerde mededeling toe, die automatisch gegenereerd wordt. Wil je extra documenten, zoals aankoopbewijzen of aanvullende informatie, meesturen? Voeg deze eenvoudig toe als bijlage onderaan je factuur. Controleer alle gegevens grondig om er zeker van te zijn dat alles correct en professioneel overkomt.

Stap 5: Verstuur je factuur

Is je factuur klaar? Dan zijn er verschillende verzendopties. Verstuur je factuur via:

  • Peppol: Ideaal voor bedrijven die aangesloten zijn op het Peppol-netwerk. Selecteer de Peppol-optie, en Billit zorgt voor de levering.
  • E-mail: Stuur je factuur als pdf-bijlage via e-mail. Je kan hierbij instellen of je de mail via een Billit e-mailadres of je eigen adres wil verzenden.
  • bpost: Laat Billit je factuur printen en per post versturen via bpost.
  • Afdrukken: Print de factuur zelf voor verzending.

Met deze opties kan je je facturen snel bij de juiste persoon of organisatie krijgen.

Heb je te weinig tijd om zelf facturen aan te maken in Billit?

Laat je ontzorgen door een adminbuddy! Onze experts nemen administratieve taken zoals facturatie over, zodat jij je volledig kan richten op de groei van je business.