Elke ondernemer kent het wel: je knippert twee keer met jouw ogen en plots zit je met een administratieve achterstand. Niet alleen neemt dit kostbare tijd in beslag maar het kan ook echt schadelijk zijn voor jouw onderneming, wat dan weer voor de nodige onrust zorgt. Je raakt het overzicht kwijt, deadlines worden gemist, papieren stapels blijven liggen, onbetaalde facturen worden niet betaald, problemen met boekhouding zorgen voor laattijdige aangiftes, boetes stapelen zich op, enzovoort. Voor je het weet, zit je dus met ernstige problemen. Maar geen nood, met de juiste aanpak kun je dit vlot aanpakken.

1. Maak een duidelijk overzicht

Start met het maken van een overzicht van alles wat nog moet gebeuren. Welke facturen moeten nog betaald worden? Welke documenten moet je nog inboeken? Door alles op een rijtje te zetten, krijg je een helder beeld van de werklast en kun je makkelijker prioriteiten stellen.

2. Stel prioriteiten

Niet alles is even dringend of even belangrijk. Bepaal wat nu echt aandacht nodig heeft en wat nog even kan wachten. Zit je met een fiscale inspectie? Dan is het duidelijk om hier prioriteit aan te geven. Dit voorkomt dat je overspoeld raakt door alles tegelijk te willen doen.

3. Plan vaste momenten in

Kies vaste momenten in de week om jouw administratie bij te werken. Door dit consequent te doen, voorkom je dat de achterstand opnieuw oploopt. Bovendien helpt het om een routine op te bouwen waardoor je efficiënter werkt.

4. Digitaliseer waar mogelijk

Door administratie te digitaliseren, bespaar je enorm veel tijd. Digitale documenten zijn makkelijker te ordenen, te vinden en te bewaren. Bovendien verklein je de kans op verloren documenten.

5. Schakel professionele hulp in

Soms is het gewoon te veel om alleen aan te pakken. Dat is waar adminbuddy kan helpen. Onze experts nemen de administratieve last van jouw schouders, zorgen voor het wegwerken van jouw administratie-achterstand en zijn ervaren in communiceren met belastingdiensten. We verwerken en beheren jouw administratie niet alleen snel en doeltreffend maar zorgen ook voor een efficiëntere aanpak in de toekomst. Zo krijg je meer tijd, focus en een betere cashflow. Door een administratie op orde te brengen en in te zetten op toekomstige processen voor de toekomst, zorg je er ook voor dat er in de toekomst nooit meer een probleem ontstaat met de fiscus of andere overheidsdiensten.