Als ondernemer heb je veel taken en verantwoordelijkheden: klanten werven, netwerken, je producten of diensten verfijnen, je financiën opvolgen, en nog veel meer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je soms het gevoel hebt dat je meer tijd in een dag nodig hebt.

Ken je dat gevoel?

Een van de grootste tijdvreters voor ondernemers is administratie. Peilingen tonen aan dat kleine en middelgrote ondernemingen ongeveer 40% van hun tijd besteden aan administratie. Sommige peilingen schatten dat zelfs nog hoger in.

Laten we eerlijk zijn: je bent geen bedrijf begonnen omdat je een passie hebt voor papierwerk en administratie. In de beste omstandigheden kun je echter minder dan 20% van je tijd besteden aan administratieve en niet-commerciële taken.

Hoe kun je als ondernemer minder tijd kwijt zijn aan administratie? Heel simpel, kies voor een samenwerking met adminbuddy. Wij nemen al je administratieve zorgen uit handen, zodat jij meer vrije tijd hebt en je kunt focussen op wat echt belangrijk is voor jou en je bedrijf. Wij willen graag helpen om je tijd nog beter te benutten. Daarom hebben we deze blogpost geschreven waarin we onze tips voor time management voor ondernemers delen.

Productiviteit verhogen door administratie te stroomlijnen

Je administratie vereenvoudigen begint bij het stroomlijnen van het administratief proces. Dit betekent dat je zo weinig mogelijk handelingen uitvoert om je administratie op orde te houden.
Onze tips tot succes:

Gebruik online tools

Technologie heeft ons leven aantoonbaar complexer gemaakt, maar technologie kan onze werkdruk ook verlagen. Er zijn diverse softwarepakketten en apps beschikbaar om specifieke administratieve taken te vergemakkelijken, zoals boekhouding, projectbeheer en sociale media planningstools. Gebruik ze en je bespaart meteen enkele uren per maand uit.

Ga digitaal

Handmatig bonnetjes invoeren of facturen in Excel opmaken is niet meer van deze tijd. Gebruik een online boekhoudprogramma of app om je inkomsten en uitgaven bij te houden en digitaal te factureren. Met een online facturatie-oplossing stuur je met enkele klikken snel een factuur. Betalingsherinneringen vertrekken automatisch. Maak je je zorgen over de kosten van een online facturatie-oplossing? Dat hoeft niet. Facturatieprogramma’s besparen je tijd en geld op de lange termijn, omdat je je kunt richten op de andere gebieden van je bedrijf die groei stimuleren.

Bewaar je documenten in de cloud

Dankzij de cloud heb je altijd toegang tot je documenten, waar je ook bent. En je team ook. Je hoeft geen ruimte meer te maken voor mappen of archiefkasten. Bezorgd over de veiligheid van je gegevens? Nergens voor nodig, cloudoplossingen zijn bewezen veilig en betrouwbaar.

Tijd besparen met effectieve administratieve strategieën

Een andere manier om je administratie te vereenvoudigen is door effectieve administratieve strategieën toe te passen. Dit betekent dat je slim omgaat met je tijd en prioriteiten stelt.
Onze tips:

Plan vaste momenten in voor je administratie

Reserveer specifieke tijdslots in je agenda voor administratieve taken en werk er zo veel mogelijk tegelijk af. Zo voorkom je dat je telkens een beetje doet, wat vaak meer tijd kost dan wanneer je alles in één keer doet, omdat je gefocust bent. Kies een moment waarop je niet gestoord wordt en waarop je gefocust kunt werken. Lukt het niet om te focussen? Sta even recht en neem 5 minuten pauze. Wedden dat het daarna veel beter gaat?

Hou je administratie regelmatig bij

Ondernemers durven hun administratie opstapelen. Ze stellen vervelende taken zoals factureren uit tot het einde van de maand. Je voorkomt achterstand door regelmatig administratie te doen. Eén keer per dag of één keer per week. Hoewel het verleidelijk kan zijn om administratieve taken uit te stellen tot later, bespaar je jezelf op de lange termijn meer tijd door ze bij te houden.

Maak gebruik van templates en standaardteksten voor je documenten

Dankzij standaardteksten hoef je niet elke keer het warme water opnieuw uit te vinden, maar kun je snel en eenvoudig documenten opstellen of aanpassen. Wij houden van standaardteksten voor offertes, contracten en e-mails.

Besteed uit wat je kunt uitbesteden

Hoeveel tijd verspil jij elke maand aan administratie? Doe eens een testje en schrijf alle uren op die je daaraan besteedt. Je zal schrikken hoeveel tijd je verliest. Zou het niet fijn zijn om productiever te zijn en je bezig te houden met de dingen waar je echt goed in bent? Plan een gesprek in met één van onze adminbuddies en bespaar meteen tijd en geld. Zo heb je weer tijd voor de leuke dingen in het leven.

Administratieve vereenvoudiging betekent meer tijd voor zakelijk succes

Administratie is noodzakelijk voor het ondernemerschap, maar je hoeft je tanden er niet stuk op te bijten. Gebruik de tips in deze blogpost om je administratie te vereenvoudigen, zodat je meer tijd overhoudt voor de dingen die er toe doen en je jezelf kan focussen op je groei en succes als ondernemer. Schakel freelance administratie in waar nodig.